Από την Παλιά στην Νέα Αλικαρνασσό με κειμήλια της Μικράς Ασίας – Συλλογή ΙΙ

715
Ανακαλύψτε: « H Νέα Αυθεντική Συλλογή Κοσμημάτων από την Κωνσταντινούπολη »

,
Από την Μικρά Ασία στην Κρήτη με μοναδικά πολιτισμικά κειμήλια σε υφαντά, πλεκτά, κεντητά

 

Γράφει ο Ανδρέας Τσεπαπαδάκης, Διπλ. Ηλεκτρονικός Μηχ.– Εκπαιδευτικός.

.

Ζωνάρι Ανδρικό

Ένα πανέμορφο ζωνάρι ανδρικό που φορούσαν στην μέση οι άνδρες αν και αυτό της φωτογραφίας ήταν επίσημο και το φορούσαν στις γιορτές ή τις Κυριακές. Επίσης αυτό το ζωνάρι αν και είναι πάνω από 95 ετών διατηρείται σε άριστη κατάσταση, τα χρώματα είναι πολύ ζωντανά και φαίνεται σαν ολοκαίνουργιο, η ποιότητα κατασκευής του τελικά είναι ασυναγώνιστη. Τελικά ήξεραν να δημιουργούν και να κατασκευάζουν απαράμιλλης ποιότητας και φινέτσας προϊόντων οι Μικρασιάτες. Μας λείπουν πολλά προϊόντα χειροποίητα σε σχέση με τα βιομηχανοποιημένα μέτριας προς κακής ποιότητας και φινέτσας.

zonari andriko
Ανδρικό ζωνάρι κοκκινοκίτρινου χρώματος
Ζωνάρι Ανδρικό
Ανδρικό ζωνάρι κοκκινοκίτρινου χρώματος

 

Ζωνάρι μεταξένιο γυναικείο

Εξαιρετικό δείγμα ζωνάρι γυναικείο μεταξένιο νυφικό. Τα σχέδια, τα χρώματα και η λεπτή κατασκευή το κάνουν ένα εξαιρετικό δείγμα ποιοτικής κατασκευής. Η ηλικία του είναι ή ίδια όπως και του ανδρικού ζωναριού μια και είναι κειμήλια του παππού και της γιαγιάς οικογένειας της Νέας Αλικαρνασσού. Εκτός της ποιότητας και της φινέτσας υπάρχει και κάτι άλλο πολύ σημαντικό, το συναίσθημα ξεχειλίζει από παντού. Όλα είναι μαγευτικά κεντημένα και σχεδιασμένα με πολύ αγάπη με πολύ συναίσθημα. Μήπως μας λείπει αυτό σήμερα ;

Ζωνάρι μεταξένιο γυναικείο
Σχέδια Μικρασιατικής τεχνοτροπίας
Ζωνάρι μεταξένιο γυναικείο2
Σχέδια Μικρασιατικής τεχνοτροπίας

Μεσοφόρι γάμου

Δείγμα υψηλής ραπτικής και πλεκτικής αυτό το γαμήλιο μεσοφόρι που διατηρείτε ανέπαφο εδώ και εκατό περίπου χρόνια. Ήλθε από την Μικρά Ασία και διατηρήθηκε σαν κόρη οφθαλμού από την νιόπαντρη τότε γιαγιά μετά στην κόρη, τώρα στην εγγονή και αργότερα σίγουρα την δισέγγονη. Τα δύο γράμματα «ὂ» με τόνους ψηλή και οξεία τα αποσιωπητικά και το γράμμα «Ԑ» είναι μια ιδιαίτερη γραφή που οι σημερινοί κάτοχοι δεν γνωρίζει κανείς τους τι μπορεί να σημαίνει. Το έψαξα από πολλές μεριές και τελικά βρήκα (με την αμέριστη βοήθεια ενός φίλου ειδικού σε αρχαίες επιγραφές) τι σημαίνουν το «ὂ» και το «ε», δηλαδή το έμβρυο που είναι μέσα στην κοιλιά προέρχεται από τον σύζυγο, δηλαδή ὂ= ὂπυιτής = ο σύζυγος και το «ε» ε=το εγκίσσημα = το έμβρυο αλλά μπορεί και Εγγάστριος, -ον=αυτός που βρίσκετε μέσα στην κοιλιά. Επισημοποιείται ότι οι Μικρασιάτες ήξερα να χρησιμοποιούν αρχαία σύμβολα και γραφές κάτι που η συμβίωση επί αιώνων με διαφορετικούς κατακτητές διατήρησαν ανέπαφες και δεν τους άλλαξαν τις παραδόσεις τους τόσους αιώνες.

Μεσοφόρι γάμου
Το μεσοφόρι
Η μέση του μεσοφόρι με κάποια σύμβολα       Τ
Η μέση του μεσοφόρι με κάποια σύμβολα
Τα κάτω μέρος του μεσοφόρι όλο δαντέλα χειροποίητη
Τα κάτω μέρος του μεσοφόρι όλο δαντέλα χειροποίητη
Η δαντέλα κάτω στο τέλειωμα του μεσοφόρι με σχέδια μοναδικά
Η δαντέλα κάτω στο τέλειωμα του μεσοφόρι με σχέδια μοναδικά
Η δαντέλα κάτω στο τέλειωμα του μεσοφόρι με σχέδια μοναδικά2
Η δαντέλα κάτω στο τέλειωμα του μεσοφόρι με σχέδια μοναδικά

Μεσοφόρι – Πουκαμίσα γάμου μεταξωτή

Η μεταξένια γαμήλια πουκαμίσα του παραπάνω μεσοφόρι είναι ένα πανέμορφο κομμάτι υψηλής ραπτικής και φινέτσας. Δείχνει πόσο σημαντικός ήταν ο γάμος στην Μικρά Ασία για αυτό και τα ενδύματα είχαν ανάλογη μεγαλοπρέπεια και πολύ καλή ποιότητα υλικών και υψηλής ραπτικής. Η δαντέλα στο κόψιμο του στήθους στα μανίκια και στην κάτω πλευρά τις πουκαμίσας δείχνει την φινέτσα που είχαν οι Μικρασιάτες για τα σημαντικά πράγματα στην ζωή τους. Έδειχναν ανάλογο σεβασμό σε όλες τις πτυχές του γεγονότος ακόμη και για πράγματα που δεν θα τα έβλεπαν οι πολλοί, ήταν λεπτομέρεια που όμως λαμβανόταν υπόψη για την τελειότητα του γεγονότος αλλά και της καλαισθησίας.

Ολόκληρη η γαμήλια μεταξένια πουκαμίσα
Ολόκληρη η γαμήλια μεταξένια πουκαμίσα
Οι ψηλές δαντέλες στα τελειώματα στο στήθος, στα μανίκια και στο κάτω μέρος
Οι ψηλές δαντέλες στα τελειώματα στο στήθος, στα μανίκια και στο κάτω μέρος
Οι ψηλές δαντέλες στα τελειώματα στο στήθος, στα μανίκια και στο κάτω μέρος2
Οι ψηλές δαντέλες στα τελειώματα στο στήθος, στα μανίκια και στο κάτω μέρος

Παρατηρώντας προσεκτικά την όλη κατασκευή της δείχνει ότι η μοδίστρα της εποχής που το έραψε είχε πολύ καλή γνώση της ραπτικής αλλά και της σχεδίασης ρούχων υψηλής ποιότητας και ομορφιάς. Ο λεπτός πλισές το επιβεβαιώνει. Η κάθε λεπτομέρεια στην σωστή θέση και με τον σωστό τρόπο. Είναι μια πουκαμίσα που δημιουργήθηκε με πολύ υψηλή ικανότητα στην ραπτική, με πολύ αγάπη αλλά και πολύ συναίσθημα. Συστατικά που το αποτέλεσμα της δημιουργίας είναι πολύ σημαντικό για τον δημιουργό αλλά και γιαυτήν που θα το φορούσε στην μεγάλη στιγμή της ζωής της τον γάμο.

Ύφασμα από φόρεμα αρραβώνα

Στις φωτογραφίες φαίνεται το ύφασμα που ήταν από το φόρεμα αρραβώνων που στην διάρκεια των ετών έχει υποστεί διάφορες μεταποιήσεις όπως φαίνεται από το γελεκάκι που βρέθηκε και δύο κομμάτια ύφασμα που έμειναν από την μεταποίηση. Η ποιότητα του υφάσματος, τα χρώματα και τα σχέδια δείχνουν ότι το φόρεμα των αρραβώνων είχε πολλά στοιχεία επιλογής που το έκαναν σημαντικό της περίστασης. Το χρώμα έδειχνε στους Ανατολικούς πολιτισμούς ότι η επιλογή της κόκκινης φορεσιάς, ήταν σύμβολο καλής τύχης και εύνοιας, κάτι που οι Μικρασιάτες τουλάχιστον στους αρραβώνες τους είχε επηρεαστεί στους τόσους αιώνες συμβίωσης και τηρούσαν και αυτοί την ανατολίτικη αυτή παράδοση σε πολλά σημεία.

Ύφασμα από φόρεμα αρραβώνα2
Μεταποιημένο φόρεμα αρραβώνων Μικρασιάτικο σε άλλη χρήση στην Κρήτη
Ύφασμα από φόρεμα αρραβώνα
Μεταποιημένο φόρεμα αρραβώνων Μικρασιάτικο σε άλλη χρήση στην Κρήτη

 

Ύφασμα από νυφικό Μικρασιάτικο

Στο ύφασμα των φωτογραφιών που είναι από νυφικό φόρεμα που δέχτηκε επίσης μεταποιήσεις στα δύσκολα χρόνια της προσφυγιάς και έμειναν μερικά κομμάτια του να θυμίζουν την ιστορία του νυφικού φορέματος. Παρατηρώντας τα κομμάτια υφάσματος βλέπουμε ότι έχει ακριβώς τα ίδια σχέδια λουλουδιών με τα σχέδια λουλουδιών του φορέματος αρραβώνων καθώς και η ποιότητα του υφάσματος. Το χρώμα όμως πλέον είναι λευκό και δεν ακολουθεί την ανατολική παράδοση αλλά την δυτική χριστιανική παράδοση με τον συμβολισμό της καθαρότητας της ψυχής και του σώματος. Κάπου μοίραζαν και τηρούσαν την παράδοση την ανατολίτικη με την δυτική χριστιανική κάτι που συνεχίζεται σε πολλές περιπτώσεις και σήμερα το φόρεμα των αρραβώνων να είναι βαθύ κόκκινο ίσως όχι για του λόγους της ανατολίτικής παράδοσης αλλά διότι χαρακτηρίζει την χαρά, την ευτυχία που είναι το προσδοκώμενο των αρραβώνων.

Ύφασμα από νυφικό Μικρασιάτικο1
Κομμάτια υφάσματος από νυφικό Μικρασιατικής κοπής και ραφής
Ύφασμα από νυφικό Μικρασιάτικο
Κομμάτια υφάσματος από νυφικό Μικρασιατικής κοπής και ραφής

Είναι κρίμα που δεν υπάρχουν μεγαλύτερα κομμάτια να βλέπαμε τι μεταποιητικές μεταβολές υποβλήθηκαν. Παρότι μικρά τα κομμάτια η ποιότητα του υφάσματος και η φινέτσα των σχεδίων είναι χαρακτηριστικά του γεγονότος που έμελε να εκπροσωπήσει το υπέροχο νυφικό που μόνο στην φαντασία μας μπορούμε να υποθέσουμε πως μπορεί να ήταν, σίγουρα θα ήταν πανέμορφο.

Μικρασιάτικο ύφασμα

Μικρασιάτικο ύφασμα

Αυτό το μικρό κομμάτι ύφασμα από επίσημο φόρεμα της κυράς αρχόντισσας στην Μικρά Ασία χρησίμευσε μεταποιημένο καλά φορεματάκια στα κορίτσια της οικογενείας μένοντας αυτό το μικρό κομμάτι. Η ποιότητα του είναι αναμφισβήτητα άριστη τα σχέδια πανέμορφα κάνοντας μοναδικό το ύφασμα. Η ύφανση του δείχνει μια τεχνοτροπία και ποιότητα υλικών μοναδικών κάνοντας το ύφασμα να γίνεται αξιόλογο ακόμη αυτό το απλό κομμάτι του.

Τα Μικρασιάτικα υφάσματα δείχνουν να είναι κορακοζώητης αντοχής (ο κόρακας ζει σχεδόν 300 χρόνια) και το μόνο που μας μένει είναι να θαυμάζουμε την ποιότητα τους, την ομορφιά των σχεδίων και την αντοχή τους στον χρόνο.

Πιστεύω ότι τα υλικά αυτά έχουν δεχτεί επεξεργασία που η αντοχή τους δεν εξασθένησε λόγο χημικών προσμίξεων όπως γίνεται με τις σημερινές πρώτες ύλες που αντέχουν λιγότερο στις επιταγές του καταναλωτισμού.

Ανδρέας Τσεπαπαδάκης

Ανδρέας Τσεπαπαδάκης

Διπλ. Ηλεκτρονικός Μηχ.-Πληροφορικής – Εκπαιδευτικός
Ανδρέας Τσεπαπαδάκης