Από την Κασταμονή του Πόντου,μέχρι την Σουλτάνικη αυλή του Αβδούλ Χαμίτ του Β’ κι’ από’κεί στην Κρεμμυδαρού και τα Λεμονάδικα, όταν σαν παλιός ράφτης …κεντούσε την πεννιά με έναν τρόπο περίεργο ,γλυκό,ιδιόμορφο,ήταν σαν να κατέβαιναν απ’ τον ουρανό οι… άγγελοι και τον άκουγαν.
Κι’ αυτό γιατί ο ίδιος,μόνον αυτός,έπαιζε…αγγέλους!Ο Τσαούς δεν το έπαιζε το όργανο, το…κατάπινε,καθώς διηγόταν αυτοί που τον γνώριζαν. Ο Γιοβάνης ήταν.. αξία.Για να πιστοποιηθεί για μια ακομα φορά πως οι οι αξίες δεν μετριούνται με τις …φορές ,αλλά με την …ένταση!
>> Διαβάστε Ακόμα: Μάθετε πως μπορείτε να διεκδικήσετε την περιουσία σας στην Kωνσταντινουπόλη
Το όργανο ήταν περίεργο.Κάτι ανάμεσα σε σάζι,ταμπουρά σαν αχλαδόσχημο. Και ήταν μοναδικό.Οπως μοναδικός ήταν και ο Γιοβάν Τσαούσης.Είχε ,λέει ,βάλει στο όργανο αντί για “μάνικο”,ταστιέρα από κανονάκι .Μόνο ο ίδιος μπορούσε να το παίξει .Γι’ αυτό ήταν και ο μοναδικός!.
Για πολλούς και σε πολλούς έδωσε πολλά τραγούδια του.Στο όνομά του σώθηκαν μόλις 12.
Τα περισσότερα σε στίχους της συντρόφου του, της Αικατερίνης Χαρμουντζή ,εμπνευσμένα από την Πειραική λαικότητα ,τα …πάθη και τα λάθη του ρεμπέτικου συναφιού,…βαφτισμένα μουσικά στο απόλυτο μακάμικο ύφοςκαι στη μαγκιά που ο…παίχτης τη γνώριζε την ήξερε ως … τα μπούνια! Της είχε βγάλει …ακτινογραφία!…
΄Ατομο… τριγυρισμένο, πονεμένο ,με μιάς βουτηγμένο στην πειραιώτικη ρεμπέτικη… μαγκιά, με τον δικό του τρόπο την απεικόνισε ιδιαίτερα στο πιο φημισμένο «Πέντε μάγκες στον Περαία»,που μέχρι σήμερα δεν υπάρχει παρέα η κουτούκι να μην τραγουδιέται.
Επίσης ποτέ δεν ανέβηκε ο ίδιος σε πάλκο για να παίξει.
Ποιά είναι όμως η ιστορία του συγκεκριμένου τραγουδιού ,σε ποιούς αναφέρεται ,ποιούς αφορά και ποιοί ήταν αυτοί οι μάγκες;
Κι’αν από την παραβολικότητα του συγκεκριμένου τραγουδιού «αντιπροσωπεύονται» ως τα σήμερα ρεμπετόφιλοι και ρεμπετολάγνοι, ο Τσαούς, γράφοντας το συγκεκριμένο τραγούδι, μια παρέα φαίνεταινα είχε στον νού του.
Κι’αυτή η παρέα,μια αχώριστη παρέα στα μέσα και στα …έξω της μαγκιάς του Πειραιά, ήταν :
1.Αργύρης Τζώρτζης,περιβόητος σαμανταντζής,λιγομίλητος …παραπαίδι,προστατευόμενος του μεγαλόμαγκα Νίκου Σκριβάνου,του φόβητρου του Πειραιά.Στέκι του η Πειραική ,το Ξαβέρι και η Τρούμπα.
2.Βαγγέλης Βετούλας,ο μυστήριος.Με σωματοδομή που φόβιζε και φίλους του ακόμη .Σύχναζε στον Κερατόπυργο(Κερατσίνι_),παλιός… κοντραμπαντζής στο λιμάνι και…νταραβεριντζής στη Δραπετσώνα και στα Βούρλα.
3.Νίκος Μάθεσης.Κουλουριώτης περίφημος μάγκας στην αγορά του Πειραιά.Για τον ίδιο φημολογείται ότι σε καυγά και παρεξήγση έχωσε ένα πηρούνι στα …πισινά του Μάρκου του Βαμβακάρη.(;)Βαρύς και εκδικητικός.
Όταν δεν γουστάριζε κάποιον, έλεγε: «Κι’αυτουνού,του τά’χω…μαζεμένα!».
Ο πατέρας του είχε ψαράδικο,αλλά λόγω του χαρακτήρα του ποτέ δεν ταίριασε με την οικογένειά του.Ο περιβόητος τρελλάκιας .Τραγούδι : «Ο Νίκος ο Τρελλάκιας» .Αν.Δελιάς
Είχε φιλοξενηθεί δύο φορές στη στενή.Τη δεύτερη επειδή …πιστόλισε τον Στρίγκλα,περιβόητο μάγκα τη Φρεαττύδας.Προρωπικός φίλος,αδελφικός του Κώτσου του Κεφάλα,βαρύμαγκα στην Τρούμπα.
4.Μαρίνος Βογιαντζής.Ο…ταξιντζής.Αχώριστος φίλος του Μάθεση.Μόνιμος
στην Τρούμπα και τα Λεμονάδικα.Ογκώδης με παχύ μουστάκι και πάντα δίπλα του τον …Μούργο,τον αγαπημένο του σκύλο.( Αμέτρητες οι φωτό).
5,-6.–Κώστας και Σωτήρης Περιβόλας.Αδέλφια από τα Βουρλά της Σμύρνης. Χρόνια στην παρανομία ,περιβόητοι νταήδες και …μαγαζατόροι. Μάνα τους
Η Ελλη Τενεκίδου (η περιβόητη «Ελλη που θέλει σκότωμα θέλει καραμανιόλα ,γιατί αφησε τον άντρα της και τα παιδιά της όλα…».Γνωστό ρεμπέτικο).
(Εδώ η Ελλή αδικείται κατάφωρα από την θεματολογία του τραγουδιού.Η Ελλη δεν αφησε τον άνδρα της.Ο άντρας της ο Γιάννης ο Περιβόλας την εγκατέλειψε την ίδια ,τους δυό γιούς τους και τις τρείς θυγατέρες τους).
Αυτοί ήταν οι «Πέντε μάγκες του Περαία» στο τραγούδι του Τσαούση που πάντως δεν ήταν πέντε , αλλά..εξη και ο σκύλος ο …μούργος επτά!
Κατά πως λέγαν οι παλιοί στον Πειραιά, γι’ αυτούς γράφτηκε το σχετικό τραγούδι.Γι’αυτά τα…καλόπαιδα. που η αστυνομία τους είχε βγάλει και δεύτερο Βιβλιάριο Καταγραφής Ποινών, αφού το πρώτο είχε… γεμίσει!.
Τόσο καλά παιδιά ήταν!…
Ηχογράφηση σε γραμμόφωνο…1935-36. Μουσική:Γιοβάν Τσαούς Στίχοι:Αικατερίνη Χαρμουτζή
Ερμηνεύει ο Αντώνης Καλυβόπουλος(Πρώτη εκτέλεση)
βίντεο pankonstantopoulos